Over Kees Thijn
Kees Thijn (1933-1923) was medicus van beroep en sinds 1966 ook actief als beeldend kunstenaar. Hij is autodidact en ontwikkelde zijn schilderstijl eerst door privélessen van docenten verbonden aan de Kunstacademie Minerva in Groningen. In zijn vroege jaren waren zijn schilderijen voornamelijk stillevens en portretten, vaak geïnspireerd door de medische wereld en milieukwesties. Naarmate zijn werk evolueerde, verschoof de focus naar maatschappelijke ontwikkelingen, en in de laatste decennia naar thema's zoals leven en vergankelijkheid.
​
Thijn schilderde voornamelijk met olieverf op paneel, waarbij schilderen een essentieel middel is geworden om zijn innerlijke belevingen en emoties uit te drukken. Zijn werk kenmerkt zich door fantasierijke, figuratieve voorstellingen waarin symbolistische, surrealistische, classicistische en allegorische invloeden samenkomen. Naast deze symbolistisch-surrealistische werken creëerde Thijn ook realistische portretten, vaak met diepgaande symboliek, en stillevens. Zijn stijl wordt gekenmerkt door een uitzonderlijke precisie en verfijning, verrijkt door een levendig kleurgebruik.
Het leven
Is het leven
Meer dan leven
Of is leven
Het leven zelf?
Is een leven
Zonder richting
Echt een leven
Zonder doel?
Is een leven
Met een richting
Beter dan een leven
Zonder doel?
Of vraagt leven
Niet naar doel
En richting omdat
Het leven slechts leven is.
​
Kees Thijn
​
In zijn kunst behandelt Thijn thema's als leven, natuur, humanisme en politiek. Zijn oeuvre is zowel rijk als persoonlijk, en bedoeld als een viering van het leven. Voor de aandachtige beschouwer onthult zijn werk complexe beelden, waarin verborgen details en symbolen een diepere laag van betekenis geven. Deze symbolistische diepgang houdt zijn werk levendig en intrigerend voor het publiek.
Kees Thijn heeft regelmatig geëxposeerd op zowel nationale als internationale kunstmanifestaties. Zijn werk is te bewonderen in diverse musea, waaronder het Drents Museum in Assen, Museum Het Markiezenhof in Bergen op Zoom, het Stedelijk Museum Zwolle en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).
Met zijn unieke en persoonlijke schilderstijl heeft Thijn een belangrijke plaats veroverd in de hedendaagse kunstwereld, waarbij hij telkens weer blijft inspireren met zijn diepzinnige, symbolistische en surrealistische voorstellingen.
Stroomdal
Onmetelijk is de stilte hier,
slechts de vogels voegen toe
aan het ruisen van de stroom
als voedster van het madeland.
Hier aanwezig voel ik mij deel
van deze eenheid en rust.
Het stroomdal is onmetelijk stil.
Kees Thijn
.
Kees was lid van het Drents Schildersgenootschap sinds 1974 (12 jaar voorzitter) en de Pulchri Studio (Den Haag) sinds 2005.
Zelfportret